dino

dino

9 listopada 2017

niemieckie obywatelstwo... co i jak :)


Ostatnio jak pisalam, ze skladam papiery na niemieckie obywatelstwo i pozniej jak wrzucilam swiadectwo przyznania i paszport, to za kazdym razem dostawalam pytania co potrzebowalam i jak to cale zalatwianie wyglada. Wiadomo, ze biurokracja niemiecka nie jest latwa do zgryzienia ale o dziwo jezeli chodzi obywatelstwo, to nie jest to takie straszne jakby sie wydawalo :)

Nie jestem specjalista w tej dziedzinie i moje doswiadczenie to tyle co mialam przy moim zalatwianiu. 

Z tego co wiem obywatele UE musza przez 8 lat mieszkac na terenie Niemiec, zeby moc sie ubiegac o obywatelstwo. Chyba, ze tak jak w moim przypadku wyszlo sie lub ozenilo z osoba posiadajaca niemieckie papiery. Moj maz ma tylko niemieckie, wiec ja moglam juz po trzech latach zlozyc wniosek. Wtedy jeszcze nie moglam zachowac polskiego... musialabym z niego zrezygnowac, dlatego nie chcialam od razu sie za to zabierac. Teraz mozna miec w Niemczech wiecej obywatelstw i moglam moje zachowac. Tak tez zrobilam i mam aktualnie dwa. Nie dosc, ze zrzeczenie sie sporo kosztuje, to nigdy nie wiadomo i jak mozna miec dwa to czemu nie. Jesc nie wolaja. 

Co do testu integracyjnego i testu z jezyka to niestety za wiele nie moge napisac. Wiadomo oba trzeba zdac. Ja nie musialam poniewaz zrobilam tutaj szkole. W moim przypadku byla to wyzsza szkola zawodowa (dla tych co nie wiedza, jestem z zawodu pielegniarka) i przez te trzy lata mialam w szkole niemiecki oraz przedmiot socjalno - prawny (czyli Rechts- und Sozialkunde).

Wiadomo nie mozna miec zadnych problemow prawnych i nie mozna korzystac z socjalnej pomocy.

Cale zalatwianie w moim przypadku, to byly trzy dosc krotkie wizyty w urzedzie. Aktualnie koszt otrzymania obywatelstwa to 255€.

Pierwsza wizyta to bylo z mojej strony wyrazenie checi zostania obywatelka Niemiec. Dostalam parostronicowy wniosek do wypelnienia i liste, na ktorej pani zaznaczyla mi co musze dostarczyc. Byly tam swiadectwa niemieckie (o ile ktos posiada), swiadectwa zawodowe, zaswidczenie o tym, ze placi sie na rente i o ile dobrze pamietam zaswiadczenie o ubezpieczeniu spolecznym. Do tego zyciorys i przetlumaczony (potwierdzony notarialnie) akt urodzenia. Ja nie wiem, czy w kazdym Landzie wyglada to w 100% tak samo. Bawaria jest niezaleznym Landem i w roznych dziedzinach sa drobne roznice ale ogolnie powinno to mniej wiecej tak samo wygladac, bo w koncu chodzi o obywatelstwo niemieckie. Musialam tez dolaczyc trzy ostatnie "kwitki" z pracy dotyczace zarobkow. Kopia paszportu, zdjecie i oczywiscie wypelniony wniosek. Ten sam w sobie jak to wniosek... trzeba podac wszystkie dane osobowe, dzieci o ile sie ma, szkoly, miejsce pracy itd. itp. ... sa tez dwa pytania, ktore powoduja opad rak ale ogolnie nie sa jakies wyjatkowo trudne. Pierwsze to dlaczego chcemy niemieckie obywatelstwo. Mozna napisac dlaczego ale jako obywatele Unii w sumie nie musimy tam nic pisac. Ja dla swietego spokoju napisalam... dwa czy trzy zdania, nikt nie wymaga elaboratu. Drugie to dlaczego chcemy zatrzymac posiadane obywatelstwo. Tu tez napisalam, ze skoro mozna to dlaczego nie i nie widze powodu, dlaczego mialabym rezygowac. Musialam tez podjechac do ratusza i tam dostalam na wniosku potwierdzenie, ze jestem tu zameldowana.

Druga wizyta polegala na oddaniu tego wszystkiego. Pani sprawdzila czy wszystko mam i czy wszystko pasuje. Do tego wypelnilam a wlasciwie podpisalam pare roznych papierkow lacznie z parostronicowym oswiadczeniem, ze nie naleze do zadnych organizacji terrorystyczych lub prawicowych. 

Trzecia po okolo 4 tygodniach to byl odbior mojego zaswiadczenia o przyznaniu obywatelstwa, wtedy tez musialam zaplacic te 255€ i ze swiadectwem udalam sie ponownie do ratusza, u mnie akurat urzad jest w ratuszu... zalety mieszkania na zadupiu. I tam tez zlozylam wnioski o dowod i paszport. 

I to wszystko :) ... mam nadzieje, ze cos wam to pomoze a przynajmniej tym co sie nie moga zebrac za zalatwienie tego calego kramu. Jakies pare lat temu przytargalam juz wniosek i liste do domu ale jakos wydawalo mi sie, ze to tyle zalatwiania. Wtedy jeszcze bylam w szkole. Wtedy o ile pamietam chcieli jeszcze akt slubu, zarobki meza i jego zaswiadczenie o posiadaniu niemieckiego obywatelstwa, wiec w sumie u kazdego wyglada to troszeczke inaczej, w zaleznosci jakie papiery trzeba zalaczyc.

Nie wiem czy czegos nie zapomnialam... jak cos to pytajcie w komentarzach :)

Wiecej informacji a wlasciwie praktycznie wszystko znajdziecie na tej stronie > klik <


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz